Recenzie Lux Æterna: Gaspar Noé face un film de artă înfiorător dintr-o reclamă de modă

Doar Gaspar Noé, arhi-provocatorul cinematografiei franceze, ar face o reclamă de modă ca Lux Aeterna. Comandat de casa de modă de lux Saint Laurent, filmul este un proiect de artă experimentală improvizată de 51 de minute, care prezintă o vrăjitoare în flăcări și se termină într-un coșmar prelungit, pulsatoriu, de lumină și sunet stroboscopic. S-ar putea să lase publicul să se simtă hărțuit, bucuros, amuzat, plictisit sau toate cele de mai sus, dar îi va face să simtă că vor să arunce o mie de dolari pe o poșetă?

Cu siguranță vor avea impresia că vor veni să vadă un film de Gaspar Noé. Regizorul are un gust pentru conținutul extrem și tehnicile cinematografice neconvenționale și îi place să atragă publicul și criticii. Și-a făcut un nume în 2002 Ireversibil, o dramă spusă în ordine cronologică inversă și centrată pe o scenă de viol extinsă, traumatizant, grafică. El a continuat cu excursia fără trup la persoana întâi Pășește în gol. Apoi a lansat actori porno Dragoste, o dramă erotică cu privire la buric, astfel încât să poată filma scene de sex nesimulate în 3D – inclusiv, firesc, un prim-plan extrem al unui penis care ejaculează direct pe fețele spectatorilor. Ai avut ideea.

Noah este unul dintre cei mai legendari autori ai lumii și, uneori, poate părea că cel mai ofensator lucru la filmele sale este cât de disperat vrea ca acestea să șocheze publicul. Dar are daruri incontestabile. Estetica sa mohorâtă, sinistră, iluminată cu neon, realizată împreună cu directorul său de fotografiat obișnuit Benoît Debie, are o glamour seducător de decadent. (Cu siguranță că asta urmărea Saint Laurent.) Și este un maestru la suita de editare, unde găsește invariabil modalități neobișnuite de a-și împacheta secvențele întortocheate și imaginile uluitoare în crescendo cinematografic care îți pot face inima să bată cu putere. .

Lux Aeterna (însemnând „lumină eternă” în latină) este o dramă în timp real, în culise, despre o producție de film care scăpa de sub control. Béatrice Dalle și Charlotte Gainsbourg, ambele icoane ale coolului galic, joacă versiuni ale lor: Dalle a distribuit Gainsbourg în debutul ei regizoral, despre o vrăjitoare medievală care arde, dar care se luptă să controleze un haotic decor. Producătorul s-a înțeles pe spatele lui Dalle pentru a o înlocui cu directorul de fotografie. Gainsbourg, distrasă și hărțuită de jurnaliști, make-up artiști și un tânăr regizor în devenire, primește un telefon supărător de acasă chiar înainte de a filma scena crucială a incendiului. Apoi, sistemele de iluminare și de proiecție din spate se încurcă și lucrurile se îndreaptă într-adevăr ciudat.

Cea mai enervantă parte a filmului este chiar începutul, în care Noah alege să dea prelegeri publicului afișând filmări vechi (din drama vrăjitorie a lui Carl Theodor Dreyer din 1943). zi de furie) și citate capricioase despre cinema ca artă de la Dreyer, Jean-Luc Godard și alții. Un citat din Dostoievski despre fericirea pură a oamenilor cu epilepsie înaintea unei convulsii prefigurează spectacolul care provoacă convulsii pe care Noe îl va prezenta mai târziu. În mod ironic, acest lucru ar trebui să servească drept avertisment că toți spectatorii cu declanșatoare fotosensibile ar trebui să închidă filmul.

Imagine: Yellow Veil Pictures

Această introducere egocentrică este urmată imediat de un pasaj încântător în care Dalle și Gainsbourg poartă o conversație relaxată, fără scenariu, pe platourile de filmare, împărtășind anecdote sălbatice din cariera lor. Dalle, care a devenit un simbol sexual infantil sălbatic în anii 1980, când a fost distribuită în drama erotică Betty Blue, maturizat într-o forță incorigibilă și dură a naturii. Digresiunile sale grosolane, râsul răgușit și zâmbetul cu dinții tăiați sunt cu totul irezistibile. Gainsbourg, fiica scandalosului cântăreț de lounge Serge, este languidă și stringentă, cu o formă de model, o față îngrijorată și un ochi de cremen. Ea este pur și simplu unul dintre cei mai tari oameni din lume. Este un privilegiu să le vezi pe aceste femei împușcând prostii.

În mod ciudat, acest pasaj din film și cearta, farsa și nenorocirea care apar în culise, nu amintește de nimic mai mult decât un episod din Sună-mi agentul!, comedia-dramă Netflix despre agenții de talente parizieni. Toți cei care sunt oricine în teatrul francez au apărut ca ei înșiși în Sună-mi agentul!, incluzând atât Dalle, cât și Gainsbourg; Episodul Dalle este o încântare deosebită. Spectacolul este spumos, dar ca portret al modului în care se vede lumea filmului francez, este destul de strident și, de asemenea, este încă relevant când vine vorba de tratamentul femeilor în industrie.

Pe ecran împărțit, în stânga apare un model atașat unui țăruș și în dreapta un bărbat cu o cameră, ambele aprinse în roșu

Imagine: Yellow Veil Pictures

Acesta pare să fie cel puțin parțial subiectul lui Noah și aici. Când Dalle și Gainsbourg vorbesc despre experiențele lor cu umor trist, el se dă deoparte cu înțelepciune. În altă parte, el le supune pe ei și pe alte femei din film într-un film unui val de nedemnuri și subminare de la bărbații care caută atenția până când se sparg. El subliniază că Dreyer (care a făcut Pasiunea Ioanei d’Arcuna dintre marile capodopere ale cinematografiei tăcute) a avut o fotografie „minunată” a unei femei chinuite care arde pe rug în zi de furie lăsând-o legată de ea două ore. Îi cere lui Gainsbourg să preia telefonul agonizant despre fiica lui, lângă o recuzită a unui trunchi masculin fără trup; ea își împinge masa ceară absentă în timp ce vorbește.

Pe tot parcursul, Noé folosește ecranul divizat pentru a oferi spectatorilor două vizualizări simultane ale acțiunii. Uneori sunt două unghiuri pe aceeași scenă; uneori priveliștea se împarte în două cadre de călătorie, transmițând haosul stratificat al producției. Uneori, una dintre cadre este filmată de un asistent căruia producătorul i-a cerut să-l urmărească pe Dalle cu o cameră video și să înregistreze eventualele greșeli pe care le-ar fi făcut. Se comentează intruziunea smerită, dar totul este și pe ecran.

Ca Lux Aeterna construit până la punctul culminant, ecranul se dizolvă într-un viscol aproape de nevăzut de roșu, albastru și verde stroboscopic, cu Gainsbourg zvârcolindu-se de disconfort în centrul cadrului și o voce masculină în afara ecranului exultant în interior. Noah își spune punctul de vedere – și obține lovitura. Ca întotdeauna, are prăjitura lui și o mănâncă și el. Ai văzut femei ardând pe rug până îți sângerează ochii. Acum cumpără rochia.

Lux Aeterna joacă în prezent în cinematografe.